NovaBirra: langetermijnideeën als uitweg uit de crisis

De Belgische kmo NovaBirra trotseerde de coronacrisis. Meer nog, het bedrijf slaagde erin nieuwe activiteiten te ontwikkelen en nieuwe klanten aan te trekken tijdens de gezondheidscrisis! Een getuigenis.

Emanuele Corazzini, oprichter en CEO van de kmo NovaBirra, heeft geluk: hij brouwt enkel ambachtelijke bieren die hij zelf graag drinkt. Een plezier dat hij graag deelt met zijn gasten.
NovaBirra heeft een ruim aanbod aan activiteiten rond bier ontwikkeld: cursussen voor particulieren die hun eigen bierrecept willen leren brouwen, een workshop zythologie (de studie van bier) of teambuildings voor bedrijven.

Zoals veel andere bedrijven die door COVID-19 zijn getroffen, zag Emanuele Corazzini zijn inkomsten sterk dalen.
Twee maanden lang moest hij al zijn activiteiten stopzetten. Maar toen kaatste hij terug.
Welke oplossingen vond deze enthousiasteling, die zichzelf als ambitieus omschrijft, om het hoofd boven water te houden? Hij vertelt het ons.

Cashflow behouden

“De brouwcursussen en degustaties werden uitgesteld. De deelnemers waren zeer begripvol: niemand eiste zijn geld terug! Integendeel, iedereen reageerde positief op mijn vraag om de activiteiten uit te stellen”, vertrouwt Emanuele Corazzini ons toe.
De gezondheidscrisis zorgde overal voor spontane solidariteitsacties. Onze klant kon zijn klanten overtuigen om de activiteiten waarvoor ze zich hadden ingeschreven, uit te stellen. Zo kon hij zijn cashflow behouden.

Creatief zijn

De eerste maand van de lockdown lagen alle activiteiten van NovaBirra stil. Zo had Emanuele Corazzini tijd om concrete oplossingen te bedenken tegen het moment dat hij weer aan de slag kon.
“Samen met Hoppy House creëerden we een koffertje met bier, chocolade en honing van drie ambachtelijke producenten uit Braine-l’-Alleud. Klanten konden via crowdfunding 5 euro extra storten om de strijd tegen COVID-19 in het UMC Sint-Pieter te helpen financieren”, legt hij uit.
Door deze actie kon onze klant een deel van zijn koopwaar verkopen én het vergrootte ook zijn zichtbaarheid bij een nieuw cliënteel.

B2C ontwikkelen

Om geld in het laatje te brengen, ontwikkelde Emanuele Corazzini zijn B2C-verkoop. Hij gaf zijn contacten (de deelnemers aan zijn cursussen) de kans om online bier te kopen en leverde zijn bier rechtstreeks aan de consument.
Zo hield hij contact met zijn bestaande klanten én werd hun band persoonlijker.

Nieuwe synergieën ontwikkelen

Emanuele Corazzini versterkte ook zijn relatie met café-eigenaars die ondanks de gezondheidscrisis proactief bleven.

Samen met het 1030 Café in Schaarbeek organiseerde hij een interactieve culinaire ervaring: een menu met aangepaste bieren waarvan men kon genieten tijdens een Facebook Live-evenement.
Met dit food pairing-evenement vergrootte NovaBirra zijn zichtbaarheid én sprak het merk ook nieuwe klanten aan.
Momenteel onderzoekt Emanuele Corazzini de mogelijkheden om de synergieën die hij tijdens de coronacrisis ontwikkelde, verder uit te bouwen.
“Met live degustaties kunnen we op een andere manier onze klanten bereiken. Menselijke relaties zijn dan ook essentieel in mijn sector!”

Zich goed omringen

Toen al zijn activiteiten stilvielen in de eerste twee maanden van de lockdown, had hij steun nodig.

“Ik contacteerde Olivier Bottequin en zijn team via videoconference. Zijn geruststellende boodschap deed me goed. ODB is een team dat uiteenlopende vaardigheden bundelt. Maar dat niet alleen! Wat ik vooral waardeer is hun advies, hun empathie en hun luisterend oor”, aldus een enthousiaste Emanuele Corazzini.
Kortom: los van het type crisis is het belangrijk creatief te zijn om uw onderneming overeind te houden, zonder evenwel kamikaze te plegen! De experts van ODB zijn er om u te adviseren. Contacteer ons.

ODB zet zijn klanten graag in de kijker.

Bent u klant? Wilt u graag over uw bedrijf praten op onze website en via social media? Neem contact op met Olivier Bottequin op ob@odb.be.

Wilt u de vrijheid hebben om al uw energie te wijden aan het opbouwen of ontwikkelen van uw bedrijf? De experts van de ODB zijn uw bondgenoten in de snel veranderende economie waarin wij leven.🚀

Contacteer ons nu:

Door ons contactformulier in te dienen, geeft u ons het recht uw persoonlijke gegevens op te slaan in de ODB database. Deze informatie wordt alleen gebruikt om te reageren op de verzoeken die u in ons contactformulier hebt uitgedrukt en om u onze nieuwsbrieven te sturen. Geen informatie over u wordt aan derden bekendgemaakt. U kunt altijd afmelden voor onze e-maillijst door de optie “unsubscribe” te selecteren onderaan de nieuwsbrief.